piątek, 17 lutego 2017

Psychologicznie - pogadajmy o perfekcjonizmie

Cześć kochani! Tak jak obiecałam, dzisiaj przygotowałam pierwszy post psychologiczny, który objaśni Wam trochę istotę perfekcjonizmu. Zacznijmy od tego, że sama jestem perfekcjonistką i kiedy kilka miesięcy temu przeczytałam artykuł właśnie o tej tematyce, byłam nieco przerażona, że jest to zaburzenie osobowości, zawsze myślałam, że jest to po prostu cecha, tak jak chociażby bycie roztrzepanym.


Kim jest perfekcjonista?

Perfekcjonista to osoba, która daje z siebie zawsze sto procent i zawsze musi mieć wszystko dopięte na ostatni guzik. Taka osoba ma tendencję do wyznaczania sobie (a czasami też innym) nierealistycznie wysokich standardów funkcjonowania, co łączy się z brakiem akceptacji dla błędów i niedoskonałości, co często wiąże się też z wygórowanymi ambicjami. Może się to przejawiać dużą dbałością o wygląd czy uporządkowaniem spraw w domu lub/i pracy, samemu schorzeniu często towarzyszy obsesja dążenia do ideału.


Czym charakteryzuje się perfekcjonista?

Perfekcjonista ma niezwykle wygórowane standardy, stawia sobie wysoko poprzeczkę, co bywa źródłem ciągłego stresu. Taką osobę przeraża brak doskonałości, chociażby jej przejawem byłyby literówki w internetowej wypowiedzi pisemnej. Osoba z tym zaburzeniem od razu je wychwyci i często też wytknie te błędy osobie, która je popełniła. Perfekcjonista, tak jak wcześniej już wspomniałam daje z siebie zawsze sto procent i kiedy łączy się to z zorganizowaniem, bywa tak, że wykonaną wcześniej pracę poprawia do ostatniej chwili przed oddaniem, nie ma mowy o tym, by wysłała wcześniej taką "niekompletną" i " niedopracowaną" pracę. 


Z perfekcjonizmu łatwo jest wpaść w pracoholizm, ponieważ ambicje, dążenie do doskonałości i nienawiść do błędów wiążą się z dużym wysiłkiem i pokładem pracy, co wymaga poświęceń. Niestety zbyt duże wymagania wobec siebie prowadzą do depresji, zaburzeń odżywiania ("bo muszę być szczupła" - założenie, o swojej niedoskonałości, postawienie za priorytet zrzucenie wagi za wszelką cenę, co może prowadzić do anoreksji i bulimii), a nawet do samobójstw. Takie osoby ciężko znoszą porażki i długo rozpamiętują błędy, co może prowadzić do problemów z zaśnięciem, spowodowanych przez stres. Lęk i napięcie związane z perfekcjonizmem mogą skutkować bólami głowy, problemami trawiennymi, wzmożonym napięciem mięśniowym, a nawet problemami związanymi z układem sercowo–naczyniowym.

W związku z obsesyjnymi staraniami i wysiłkami, perfekcjoniści jeżeli posiadają dodatkowo jakiś wrodzony talent są w stanie osiągać wysokie sukcesy w np. malarstwie, pisarstwie, czy aktorstwie, jednak równie dobrze mogą oni wypadać poniżej swoich możliwości. Myślenie perfekcjonisty jest czarno-białe, to znaczy, że uważa on, że coś może być albo idealne, albo beznadziejne, dlatego, jeśli perfekcjoniście coś się nie powiedzie może prowadzić to do jego sfrustrowania. 

Osoby takiego pokroju mogą spędzać nadmierną ilość czasu nad wykonaniem jakiejś czynności, "bo efekt musi być doskonały", co może prowadzić do przytłoczenia i irytacji, gdyż takiej osobie nawet wykonanie prostej czynności zabiera dużo czasu.


Perfekcjoniści często oceniają się zbyt surowo, nie widzą swoich sukcesów i większą wagę przywiązują do porażek, oskarżają siebie konsekwentnie za każde potknięcie, co skutecznie odbiera radość życia i uniemożliwia odczuwanie radości czy satysfakcji.

Ludzie dotknięci tym zaburzeniem odczuwają lęk przed "byciem początkującym", co powoduje, że boją się oni uczyć się nowych rzeczy, jednocześnie perfekcjoniści mają tendencję do myślenia "muszę być doskonały we wszystkim". Takie osoby pomimo, że osiągają sukcesy, często sprawiają wrażenie pustych w środku. Coś za coś.

Różnica między zdrowym, a niezdrowym perfekcjonizmem
Źródło: grafika google
Przyczyny perfekcjonizmu

Przyczyny perfekcjonizmu najczęściej mają charakter środowiskowy. Większą skłonność do perfekcjonizmu mają pierworodni, osoby nadmiernie krytykowane w dzieciństwie przez rodziców, czy osoby które straciły w dzieciństwie kogoś z rodzeństwa lub rodzica.

Inspiracja: Źródło


Test perfekcjonizmu

Umieszczam dla Was teraz test do wypełnienia. Czy macie w sobie coś z perfekcjonistki?


Perfekcjonizm jak każde zaburzenie jest w stanie uprzykrzyć skutecznie życie, czasami trzeba po prostu wyluzować i przemyśleć sobie co jest naprawdę ważne. Nie można zbyt mocno brnąć w kierunku doskonałości, "bo ideały nie istnieją, wszyscy mamy brud pod paznokciami."


Do następnego postu,
Roksana.

75 komentarzy:

  1. Znam kilka osób, którzy są perfekcjonistami. Chwilami to im czasem zazdroszczę tej perfekcji :))

    Jull.pl - klik!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak napisałam, perfekcjonizm to nadal swego rodzaju zaburzenie osobowości, więc nie ma zbytnio co zazdrościć. :p

      Usuń
  2. Ja jestem perfekcjonistką i wszystko u mnie musi być dobrane i dograne :)
    Ładnie napisane :)

    http://niemoznamiecwzyciuwszystkiego.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. W jakimś tak sensie na pewno jestem perfekcjonistką, ale nie boję się porażki. Wiem, że droga do sukcesu nie jest łatwa, ale wytrwale dążę do celu ;) Mimo wszystko czasami boje się, że jestem za słaba, ale robię wszystko co w mojej mocy ;D
    Pozdrawiam c; /~Kinga
    Unpredictabble

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdrowy perfekcjonizm nie jest zły, a na pewno pozwala osiągnąć swe cele. Ja również pozdrawiam. :)

      Usuń
  4. Bardzo ładnie napisane :D Znam kilku takich perfekcjonistów :3
    pozdrawiam ;)
    http://paulla-m.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, ja również pozdrawiam. :)

      Usuń
  5. Jestem perfekcjonistą :p Ortograficzno - lektorskim(? no to, że jak ktoś powie "lubiałem" to myślę, że mnie zaraz krew zaleje)...

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny artykuł!
    Kiedyś miałam skłonności do perfekcjonizmu, ale poszłam na studia i mi przeszło :>

    OdpowiedzUsuń
  7. jestem perfekcjonistką, pracoholiczką :) ale jestem jednocześnie bardzo zadowolonym z życia, niezestresowanym człowiekiem :P jeśli coś robię, to na 100% ale zawsze mam świadomość tego, że jestem tylko człowiekiem, świat nie działa idealnie jak w zegarku i czasem coś nie wychodzi ;)
    z tym, że ja bardzo dużo wymagam od siebie, a na niedociągnięcia innych przymykam oko. Podczas pisania poprawiam wszystkie swoje błędy, u kogoś natomiast często na nie nie zwracam uwagi ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam bardzo podobnie do Ciebie. Świat nie jest idealny, a ludzie jakby nie patrzeć uczą się na błędach. :)

      Usuń
  8. Każde skrajności są złe, dlatego trzeba znać umiar i umieć wszystko zbalansować tak, żeby było dobrze:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, zdrowy perfekcjonizm nie powinien szkodzić, a pomagać osiągać cele. :)

      Usuń
  9. Z ciekawości zrobiłam ten test i wyszło mi, że jestem perfekcjonistką. Jednak nie wydaje mi się, żeby tak było, może po części się z tym zgodzę. Zależy też od sytuacji, w której się znajduję. Ciekawy post, można się czegoś dowiedzieć :)
    MÓJ KANAŁ NA YT
    MÓJ BLOG

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może jednak masz w sobie coś z perfekcjonistki, najważniejsze to znać umiar. Dziękuję. :)

      Usuń
  10. Chciałam dążyć do perfekcji, ale po pewnym czasie zrozumiała, ze to nie ma sensu.
    Zrobiłam ten test i wyszedł mi wynik średni.

    http://weruczyta.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi też wyszedł wynik średni :) Ale się ze wszystkim, co piszą, zgadzam ;) No może... Prawie ze wszystkim :p

      Usuń
    2. Nikt nie jest doskonały. :)

      Usuń
  11. Ja to raczej nie jestem perfekcjonisktą :D Ciekawy post :))
    Obserwujemy? <3
    http://aaabydidi.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja myślę, że mam w sobie trochę cech perfekcjonistki:)

    >> VANILLIA96.BLOGSPOT.COM <<

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że z moją drobną pomocą to odkryłaś. :D

      Usuń
  13. Bardzo ciekawy post. Naprawdę dowiedziałam się wielu rzeczy, o których wcześniej nie miałam pojęcia :) Zrobiłam ten test i wyszło mi 18, czyli "mam wiele cech perfekcjonisty, ale na ogół udaje mi się utrzymać równowagę pomiędzy moimi wysokimi standardami a realnością sytuacji". Chyba się z nim zgadzam. Czasem naprawdę mam wygórowane ambicje, chyba głównie jeżeli chodzi o szkołę. W sumie zawsze mam niedosyt co do swoich ocen. Wiem, że często przesadzam, no ale ciężko to zmienić. Chciałabym robić wszystko jak najlepiej, a błędy bardzo zmniejszają moją samoocenę.
    Strasznie irytują mnie osoby, popełniające błędy ortograficzne. Bałagan też bardzo mnie rozprasza. Jak już się za coś wezmę to chcę to zrobić jak najlepiej i rzadko jestem zadowolona z efektów swojej pracy. Mam takie założenie, że mogłam dać z siebie jeszcze więcej. Trochę takie: "Wszystko albo nic" :D Będę z niecierpliwością wyczekiwać postów z tej serii! :P Pozdrawiam
    ludziesamotni.blogspot.com
    curiousthingsm8.blogspot.com - blog kolegi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam podobnie jak Ty, tyle że ja już trochę przesadzam z tą "pogonią za marzeniami", chciałabym być we wszystkim najlepsza, jednocześnie nie denerwują mnie zbyt mocno czyjeś błędy, tylko moje. Bałagan z drugiej strony jest częścią mojego życia. Ciągle coś wala mi się po biurku, bo ciągle coś zapisuję w dzienniku, organizerze, szukam coś w książkach, testuję makijaż z tutoriali i ogólnie na biurku walają się sterty papierów, ale jak już zbiorę się, żeby to wszystko ogarnąć to zrobię wszystko, żeby "było idealnie". :p Perfekcjonizm najbardziej objawia się u mnie w szkole, pasjach i blogowaniu i tak jak Ty nigdy nie jestem w stu procentach usatysfakcjonowana swoją pracą, nawet jak jestem dosyć zadowolona to potrafię się zbesztać za to, że brakuje mi jakiegoś elementu, nawet jeśli nie wiem jakiego. Zawsze może być lepiej.
      Ja również pozdrawiam. :)

      Usuń
  14. Dzięki Tobie dowiedziałam się, że jestem perfekcjonistką;)
    Pozdrawiam
    http://caro-say-hello.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. no ja to jestem tym aż niezdrowym chyba lol :D czas się ogarnąć xD

    grlfashion.blogspot.com
    Zapraszam;* odwdzięczam się za każdą obserwację :D

    OdpowiedzUsuń
  16. Zrobiłam test, bo aż się przeraziłam, że opisujesz i mnie haha :D
    Ale na szczęście mój wynik to : średnia. Uff :)

    Mój blog-klik !
    Mój kanał-klik!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie można przesadzać z perfekcjonizmem. :)

      Usuń
  17. W życiu nie powiedziałabym, że perfekcjonizm to swego rodzaju zaburzenie osobowości. Byłam pewna, że jest to po prostu cecha charakteru.
    Nigdy nie uważałam siebie za perfekcjonistkę. I w sumie wyszło mi 12 punktów, poziom niski. Więc nie ma czym się zamartwiać :D

    http://my-little-world-olimpia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  18. Jakbym czytała posta o sobie. Z tym, że ja tego perfekcjonizmu nie przerzucam na otoczenie, chociaż to. Podoba mi się Twój blog! Obserwuję! :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Mam taką koleżankę, tak ją właśnie próbują wykreować jej rodzice :)

    nonstopyou.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  20. Ja też jestem perfekcjonistką, ale zaliczam się do tych 'zdrowych' :)
    paulan-official-blog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  21. Na szczęście nie zaliczam się do tej grupy :D oszalalabym ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Wynik w teście- średni. :) I coś w tym jest, ponieważ jestem osobą, którą drażni wiele niepoprawności językowych, ale wiem, że sama je popełniam, więc nie wytykam błędów innym. Podobnie z wykonywaniem rzeczy- jeśli mam projekt na 30 czerwca, robię go np. już od 1 maja, jednakże tylko po to, by w czerwcu mieć czas na jego doszlifowanie. :) Chyba mały perfekcjonista jest ze mnie w szczególności jeśli chodzi o zdjęcia- lubię minimalistyczne, czyste zdjęcia i potrafię nad takimi pracować godzinami. :)

    Bardzo miło czytało mi się ten post, zwłaszcza, że czułam się troszkę jakbym czytała o sobie. :D

    Zapraszam do siebie na bloga, mimo że mój perfekcjonizm aż tak oczywisty tam nie jest :)!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja w gimnazjum miałam tak, że odkładałam wszystko na ostatnią chwilę, ale teraz nabawiłam się takiego przyzwyczajenia, że po prostu zaczynam ileś dni przed oddaniem, bo zawsze mogę zobaczyć w pracy jakieś uchybienie, albo błąd, a kiedy praca zostanie już oddana to poprawa błędu okazuje się niemożliwa. Dziękuję bardzo. :)

      Usuń
  23. Super post! Czekam na więcej tego typu :*

    Zapraszam do mnie

    OdpowiedzUsuń
  24. Świetny post! Bardzo przyjemnie się go czyta :)
    Obserwuję i zapraszam do mnie :)
    http://beatypunktwidzenia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  25. Chciałabym być perfekcjonistką i mieć wszystko poukładane ale jakoś mi to nigdy nie wychodzi :) Super post!

    Obserwuję! Bardzo ciekawy blog :) I zapraszam do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Hm...Może coś tam mam z tej perfekcjonistki, choć nie jest to tyle, ile chciałabym mieć. Nigdy nie udaje mi się dopiąć wszystkiego na ostatni guzik, no niestety. Myślę że możesz się cieszyc, przynajmniej więcej rzeczy masz zrobionych :D
    Zapraszam do siebie
    Obserwuję

    OdpowiedzUsuń
  27. super post :D Ciekawe cyz jestem tą perfekcjonistką :D testy testami, ale nie czuje się chyba :D
    http://czynnikipierwsze.com/

    OdpowiedzUsuń
  28. MEGA ciekawy post!
    Totalnie umiesz nie zanudzić! Świetnie piszesz! To było interesujące doświadczenie czytać o tym, bo ja jestem zupełnym przeciwieństwem hahah

    zapraszam serdecznie do mnie <3
    BLOG VANILOVE

    OdpowiedzUsuń
  29. O mamo. Nie wiedzialam ze to moze miec podloze srodowiskowe. Musze to sobie teraz u siebie przeanalizowac

    magdawiglusz.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  30. W sumie to każda cecha może być zaburzeniem osobowości hah.

    OdpowiedzUsuń
  31. Z tej tabeli wynika, że jestem zdrowym perfekcjonistą! Na szczęście!
    Obserwuję i będę zaglądać częściej!^^
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie na KONKURS!

    OdpowiedzUsuń
  32. Między zdrowym a niezdrowym perfekcjonizmem jest cieniutka granica!

    OdpowiedzUsuń
  33. Odpowiedzi
    1. Dziękuję, ja również pozdrawiam. :)

      Usuń
  34. Ja chyba jestem perfekcjonistką. Zawszę wszystko musi być dopracowane i idealne :)
    Dodaję do obserwowanych :) Miło mi będzie jak wpadniesz :)
    ONLY DREAMS - KLIK ♥

    OdpowiedzUsuń
  35. Według testu nie mam tendencji do perfekcjonizmu i w sumie bardzo mnie to cieszy! Nie wiedziałam, że to zaburzenie osobowości i jestem tym faktem naprawdę zszokowana!

    claudine-bloog.blogspot.com --> MÓJ BLOG
    MÓJ INSTAGRAM

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mogłaś się dowiedzieć czegoś nowego. :)

      Usuń
  36. Mądry i ciekawy post :)
    Jeśli znajdziesz czas, zapraszam do mnie
    Pozdrawiam ♥
    http://kinasses.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  37. Zrobiłam sobie test i wyszło, że jestem średnim perfekcjonistą czy się zgadzam w sumie nie wiem. Nie sądziłam, ze mam coś z perfekcjonizmu :D
    http://ingenuity-charm.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  38. Z testu jestem ponoć perfekcjonistką. Nie zupełnie się z tym zgadzam. Czasem bywają takie chwile kiedy robię coś na odwal się bo chcę mieć to z głowy.
    Mój Blog

    OdpowiedzUsuń
  39. zdecydowanie nie jestem perfekcjonistką xd

    Zapraszam :
    unnormall.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  40. Fajny blog, podoba mi się:)
    Zapraszam do mnie, dopiero zaczynam, ale mam nadzieje, że się spodoba : http://verciavercix.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  41. Sadzę, ze dążenie do perfekcji samo w sobie nie jest czymś złym. Trzeba tylko uważać, żeby sie w tym zbytnio nie zakręcić i zrozumieć, ze jesteśmy tylko ludźmi, a nie robotami robiącymi wszystko idealnie
    Pozdrawiam!
    Mój blog-klik!

    OdpowiedzUsuń
  42. Też uważam, że bycie perfekcjonistą nie jest czymś złym, są o wiele gorsi ludzie z gorszymi cechami. :)

    Co powiesz na wspólna obserwację? :))
    xxveronica.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  43. Osobiście bardzo lubię być perfekcjonistką, jednak nie w każdych sytuacjach się to sprawdza ;)
    MÓJ BLOG

    OdpowiedzUsuń
  44. ja jestem perfekcjonistką, ale 'zdrową' perfekcjonistką :) obserwuje i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  45. Tak jak się spodziewałam, a wręcz byłam pewna, w teście wyszło mi, że jestem perfekcjonistką :) To prawda, że zabiera to radość z życia, powoduje ciągłe niezadowolenie. Czasem mam tego dosyć, eh. Ale co zrobić XD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zmienić się :P A chociaż spróbować to zrobić ;)

      Usuń

Lubię czytać komentarze. :)