niedziela, 20 listopada 2016

Recenzje - Weronika postanawia umrzeć

Szczerze mówiąc, a dokładnej pisząc ostatnio zaniedbałam czytanie książek, a mam naprawdę sporą listę ksiąg do przeczytania, która stale się powiększa. Lenistwo zbyt mocno wkrada się w moje życie, dlatego, aby mieć dodatkową motywację do robienia czegoś pożytecznego postanowiłam, że raz na jakiś czas podzielę się z Wami recenzją przeczytanej przeze mnie książki.

Wstęp do recenzji

O Paulo Coelho słyszała chyba każda z nas, jednak moje odkrycie jego twórczości było związane tak naprawdę z jego cytatami, które bardzo mnie motywowały, jednak to nie to wpłynęło na to, że sięgnęłam po książkę jego autorstwa. Chyba nie wspominałam jeszcze o tym na blogu, ale interesuję się psychiatrią i psychologią, poza tym lubię smutne opowieści i kiedy szukając jakiejś interesującej propozycji w oko wpadł mi tytuł "Weronika postanawia umrzeć" autorstwa Paulo Coelho wiedziałam, że to będzie coś naprawdę wykwintnego. 

Recenzja

Weronika postanawia popełnić samobójstwo tak naprawdę bez żadnego wyraźnego powodu, zapewne znudziło jej się życie, nieustająca monotonia, strach przed spróbowaniem czegoś szalonego co wprowadziłoby chaos w jej uporządkowane życie. Możliwe, że to właśnie przez to, że szukała zawsze łatwych rozwiązań (tak jak w tym przypadku wybrała samobójstwo) jej życie stało się mdłe. Jej plan jednak się nie powiedzie i nim się obejrzy znajdzie się w szpitalu psychiatrycznym, gdzie dowie się, że pozostał jej niecały tydzień życia. Ta wieść ją ucieszy, z czasem jednak zda sobie sprawę z tego, że jej decyzja była przeprowadzona na wyrost, ale odrzuca tę myśl od siebie, w końcu i tak nic nie zmieni tego, że umrze. W szpitalu poznaje Zedkę i Marii, które uczą ją szaleństwa, bo czy nie ma lepszego miejsca do szaleństwa niż dom wariatów? Weronika łamie swoje mury, które budowała latami, w końcu ma umrzeć za kilka dni, więc co ma do stracenia? Skoro całe życie starała się żyć w ścianach własnych murów i trwać według swoich przykazań, które pozbawiały jej życie kolorów to czy to nie będzie doskonała okazja, żeby przed śmiercią wszystko zmienić? I czy schizofrenik zakochany w jej grze przywróci jej chęć do życia? Weronika uczy się żyć na nowo, zmartwychwstaje i chce żyć inaczej, pozostaje tylko pytanie czy będzie miała do tego jeszcze okazję. Zegar tyka, a czasu pozostaje coraz mniej.

Książka zmusiła mnie do naprawdę wielu refleksji związanych z życiem i śmiercią. Do mojego najważniejszego wniosku należy to, żeby próbować wszystkiego (co nie jest zbrodnią) bez wyrzutów sumienia, bo tak naprawdę życie bez bólu, cierpienia, radości, szczęścia i żałowania za błędy nie ma żadnego sensu. Jest pozbawione smaku, mdłe, nieznośne do przełknięcia a wtedy w nasze życie zakradają się myśli o samobójstwie. Jeśli mamy czegoś żałować to to, co zrobiliśmy, bo z każdego sukcesu, porażki, czy błędu wyciągamy naukę, a ze stania w miejscu nie zbierzemy niczego. Według mojego odczucia książka jest rewelacyjna, można się z niej wiele nauczyć i mogę polecić ją każdemu. 

Jak na mnie 10/10.

Cytaty z książki

"Mój stan to nie to, co widzicie w moim ciele,
Ale to, co dzieje się w mojej duszy."

"Udawało jej się przezwyciężać swoje małe słabości, ale poniosła klęskę w sprawach ważnych. Roztaczała wokół aurę kobiety niezależnej, choć rozpaczliwie potrzebowała kogoś obok siebie.(...) W oczach przyjaciół uchodziła za wzór godny naśladowania, traciła większość swojej energii, usiłując być zawsze na miarę takiego obrazu siebie, jaki sama stworzyła. Z tego właśnie powodu nie miała już dość siły, by być sobą- dziewczyną, która tak jak wszyscy ludzie na świecie, potrzebowała do szczęścia innych. Ale tych innych było tak trudno zrozumieć!"

"Człowiek walczy, by przetrwać, a nie po to, by się poddać."

"Wszyscy marzą, a tylko nieliczni wprowadzają te marzenia w czyn, bo reszta czuje się tchórzami."

"Pragnę przeżyć swoje życie tak jak mnie się podoba, a nie tak jak się podoba innym."

"Nic na świecie nie zdarza się przez przypadek."

"Wariatem jest ten, kto jest inny niż reszta ludzi."

"Kiedy połykałam nasenne tabletki, chciałam zabić kogoś, kogo nienawidziłam. Nie wiedziałam, że żyją we mnie inne Weroniki, które umiałabym pokochać."

Napiszcie w komentarzu co myślicie na temat postu i czy w ogóle chciałybyście posty z recenzjami raz na jakiś czas.

Do następnego postu
Roksana.

16 komentarzy:

  1. Fajnie, że napisałaś ten post bo przypomniałaś mi o książce, którą od dawna chciałam przeczytać. Ciekawa recenzja. Z cytatem "Nic na świecie nie zdarza się przez przypadek." w stu procentach się zgadzam. Pozdrawiam. przewrotowiec.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mogłam pomóc. Również pozdrawiam. :)

      Usuń
  2. Nie słyszałam o tej książce aczkolwiek twórczość tego autora jest mi dobrze znana. Muszę sięgnąć w najbliższym czasie :)

    Zapraszam! Jeśli ci się spodoba zaobserwuj, będzie mi miło :)
    Gabrielle->Klik!

    OdpowiedzUsuń
  3. osobiście nie przepadam za twórczością Coelho. :) tej książki nie czytałam, ale widziałam film :) zupełnie nie moja bajka :D ale z braku laku może być :)
    pozdrawiam
    www.zyciejakpomarancze.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No cóż, każdy ma inny gust. Ja interesuję się psychiatrią i psychologią, więc bardzo prawdopodobne, że to dlatego ta książka tak chwyciła mnie za serce. Również pozdrawiam. :)

      Usuń
  4. Super że przytoczyłaś te cytaty! Na pewno wybiorę się do biblioteki po tą książkę, bo uwielbiam takie tematyki.

    Zapraszam też do mnie.
    http://voile-girl.blogspot.com/2016/11/november-make-me-cry.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że post Ci się spodobał. :)

      Usuń
  5. Piękne cytaty, książka na pewno musi być ciekawa skoro otrzymała 10/10 :) Obserwuję i mam nadzieję,że również zaobserwujesz mojego bloga ^^ iobiektywwsercu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja ocena nie jest obiektywna (co chyba będę musiała zmienić), aczkolwiek sam opis jest w stanie sporo powiedzieć, jednak nie zdradzałam wszystkiego, bo zwyczajnie nie ma sensu psucie komuś książki. Dziękuję, na pewno wpadnę na Twoją stronę. :)

      Usuń
  6. Lubię tego typu książki, więc i tak znajduje się na mojej liście<3 Cytaty jeszcze bardziej zachęcają :D
    http://xartday.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Przecież to jedna z najbardziej gównianych książek, jakie ujrzały światło dzienne. Na moim blogu w tym tygodniu pojawi się recenzja tego tworu, jak chcesz, to rzuć okiem. Ale wygląda na to, że mamy skrajnie różne zdanie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ekranizacja tej książki znajduje się na mojej liście filmów do oglądnięcia, nie wiem kiedy się w końcu na niego skuszę. Mam co do niego mieszane uczucia. Wydaje mi się, że ta lektura nie jest dla wszystkich. Chyba jeszcze nie dorosłam do literatury tego typu. Ale mimo wszystko, bardzo lubię Paulo Coelho, jego cytaty są świetne.

    Pozdrowionka,
    b l a c k e l e y

    OdpowiedzUsuń
  9. kocham tą książkę, czytałam ja około 4 lat temu, dała mi dużo do myślenia tak samo jak film..

    http://wooho11.blogspot.com/ - Zapraszam <3 Jeśli Ci się spodoba - zaobserwuj :* Na pewno się odwdzięczę :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Hmm ciekawe... Nigdy nie czytałam tej książki :/

    http://veronikakarolina.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam 11 lat. Ta książka dla osób w moim wieku jest trudna. Lubię takie książki.
    Masz bardzo fajny blog :)

    OdpowiedzUsuń

Lubię czytać komentarze. :)